Cu şi despre religie

Cine e creştin mai fanatic poate să mă înjure şi să mă numească eretic din start, nu o să îl acuz de nimic. Eu mă consider creştin prin gândire şi principii, şi sunt un pic mai religios din fire… şi acest mic articol se vrea a fi o refulare a unor frustrări legate de religia organizată, concept căruia mă opun…

Cum mi-a venit să scriu asta acum? Un concurs de evenimente, capac le-a pus cazul bebeluşilor morţi la maternitate, pe care popii au refuzat cu nonşalanţă să îi îngroape cu slujbă, pe motiv că nu erau botezaţi. Chiar acum vorbeşte popa la televizor, cică nu sunt „fiii Bisericii”, că botezul ar fi „poarta de intrare în împărăţia lui Dumnezeu”. Hai nu zău? Dar naşterea ce e? Nu e tot de la Dumnezeu? Lumea asta nu tot de El e făcută? Nu aşa ziceţi? (mă rog, şi voi, şi eu). Să înţeleg că până nu l-a aruncat popa în apă copilul nu poate fi înmormântat cu slujbă şi că dacă Doamne-fereşte moare o să ajungă în iad? Măcar faceţi-i un botez post-mortem, cum se făceau nunţi celor morţi necăsătoriţi în tradiţia veche românească!

Mi se pare absolut penibil ca Biserica să facă campanii căcălău contra avorturilor, dar pe cei care au ghinionul de a pieri după naştere, dar înainte de a fi botezaţi, îi lasă… în plata Domnului. Pe mine, care de la o vreme m-am mai depărtat de… religia organizată, din motive de scârbă faţă de exact întâmplările astea.

Altă chestie pe care nu o sufăr este faptul că orice ai vrea să faci, popa cere bani. Duminică dimineaţă mi-am dus bunicii, oameni la 75 de ani, la biserică, să sfinţească o cruce… alţi bani, o grămadă de pomană, vin, chestii. Cică un milion la un popă, altul la celălalt, jumate la diacon. Acuma, mie mi se pare că toată povestea cu serviciile religioase ar trebui să fie fără bani, prin simpla ei natură spirituală. Vorba aia, banul e ochiul dracului, nu? Şi e, să zic, unitatea structurală şi funcţională de bază a lumii materiale, fără tangenţă cu spiritualitatea. Şi asta dintre argumentele de nivel moral, să zicem, că am şi chestii mai lumeşti. Era la Arhi pe blog o listă de preţuri de la o mănăstire, tot aşa, mă lăsă fără cuvinte. Dar hai să luăm şi lucrurile la puricat jidăneşte… Biserica, din ce ştiu, e alimentată de la buget, nu? Mie, ca cetăţean, mi se pare corect una din două: ori o lăsăm de la buget, dar toate serviciile spirituale rămân gratuite, ori, la fel de cinstit, se separă de stat şi trăieşte din propriile venituri, pe care oricum le cam percepe. A, se termină cu sutele de biserici impunătoare şi de catedrale? Între noi fie vorba, în Buzău sunt 2 catedrale la 500 de metri distanţă una de alta. În Râmnicu Sărat încă o catedrală în construcţie. Eu ştiam că o catedrală nu e ceva de făcut în fiecare orăşel. Plus că sunt mult prea multe biserici pentru câţi credincioşi sunt, ca şi cum ar fi o ţară plină de Ştefan cel Mare. Credinţă n-avem, măcar biserici să fie, nu?

Bine, mai e şi tendinţa babelor fanatic-creştine (aceleaşi care, imediat ce vin de la biserică, se aşază frumos pe gard la o bârfă) de a se ruga la popă, nu la Dumnezeu, cum zice popa ceva se execută pe loc, aduc la biserică scaune şi alte fel de fel de chestii. Iar popii profită. Ştiu foarte multe asemenea exemple. Dar aici ţine mai mult de prostia enoriaşilor şi de necinstea la nivel „micro” decât de instituţionalizarea bisericii.

A nu se înţelege greşit: ştiu preoţi care au reuşit să îmi câştige respectul prin înţelepciunea lor. Încă mă consider creştin, tot ce resping este instituţionalizarea (şi, implicit, laicizarea) bisericii ortodoxe. Părerea mea? Ar trebui ca totul să rămână simplu, fără opulenţă excesivă. E mai rău ca pe vremea lui Luther, când Biserica Catolică vindea indulgenţe, adică ierta păcate pe bani. Acum e mai rău, nu păcatele se iartă pe bani, se cer banii în schimbul unor… să le zic drepturi? Nici nu mai zic de ce aud de faptul că biserica are firme de construcţii… dar ai zice că într-un secol în care aproape tot ce există e o bastardizare a unor lucruri făcute bine mai demult măcar biserica să nu… rămână pă trend. Dar nu m-ar mira să avem parte de o „reformă” de amploare, stil protestantism, şi în cadrul bisericii ortodoxe.

10 Răspunsuri to “Cu şi despre religie”

  1. Nu cred ca va fi o „reforma de amploare, stil protestantism”, cel putin nu in Romania. Oare de ce? Pai bine, tara asta are foarte multe – sa le zicem – modele de oameni care dau bani grei la biserica doar pentru a se da mari, si romanul nostru va tinde sa faca la fel. Chiar si babele alea cu pensii de nimic le auzi sa se planga? Cat despre incendiul de la maternitate .. ei bine, – vorba vine – tot de la Dumnezeu a fost, iar preotii ar trebui sa fie destul de destupati la minte sa stie ca incendiul nu a fost un „plan diabolic” de al lui Dumnezeu pentru a mai trimite cateva suflete in iad… iar „pacatul stramosesc” nu a fost lasat pentru evenimente de genul acesta ci pentru o introducere – sa ii zicem – oficiala in Biserica. Pacat ca nu sunt mai multi preoti in tara asta cum e de exemplu .. parohul bisericii din satucul meu care de foarte mult timp mi`a castigat un profund respect.

  2. fourtyseven Says:

    Nu are treabă păcatul strămoşesc cu nişte cârpaci cretini care s-au gândit că un fir cârpăcit fără izolierband nu o să fie deloc afectat de un aparat de aer condiţionat care papă vreo câteva sute de waţi. Cârpaci care nu e dat de la Dumnezeu.
    În plus, gândeşte-te aşa: să nu pot eu să fiu botezat să mi se ierte păcatul strămoşesc doar din cauza unor idioţi care nu-s în stare să supravegheze o instalaţie?

  3. religia organizata are tendinta sa o dea in bigotism. in afara de asta, incepe sa para o „armata a domnului”. cu uniforma, arme si tot tacamu’…
    in niciun caz parintii „fell off the sky”…

    ca si tine, si eu ma simt nebotezat intru ale organizarii spirituale. pai daca e organizare, unde mai e spirit?!?!

  4. fourtyseven Says:

    armata Domnului, dar cine e comandant suprem şi cine sunt generalii?

  5. stii .. vad ca nu se mai tine cont de „ierarhie” pentru ca toti popii au ajuns sa se creada cei mai cei si nu cred ca exista diferente in banii pe care, la urma urmei, au ajuns sa ii fure

  6. Se vede ca n-ai prea frecventat bisericile din Buzau :) Ma refer la cele mai importante, adica fix alea de care zici tu ca sunt la 500 de metri distanta. Acolo te poti duce linistit, nu iti cere nimeni bani ca sa-si sfinteasca ceva.

    Prea multa indoctrinare cu „cetatenie”. Cu tot respectul, pis pe ea de „cetate”, conceptul nu merita :)

  7. fourtyseven Says:

    Am pomenit o singură chestie legată de cetăţenie, şi tu deja vii cu „îndoctrinare”? :)) anarhist

    Şi nu, ce să caut eu la bisericile alea?

  8. great u chose 47 not 86 :)
    armata, neffind organizata corespunzator, e in haos!
    apropos, chinezi foloesesc pentru dezordine… intotdeauna HAOS!

  9. Biserica e una din cele mai profitabile S.A.-uri de la noi. De ce s-ar schimba ea din interior ? Si cine are curajul sau interesul sa o schimbe din exterior ?

  10. fourtyseven Says:

    Unu, n-am auzit să fie listată la bursă sau de cineva care să vândă sau să cumpere acţiuni la BOR. Dacă vrei să îi atribui un S-, cred că mai corect e să îi spui SRL.
    Doi, la nivel pragmatic ai dreptate. Dar, teoretic, biserica nu trebuie să fie ceva pragmatic.

Lasă un răspuns

