Vulgaritatea poeziei şi a filosofiei

Cuvânt înainte: de astă dată, „vulgaritate” se referă nu la calitatea de „mitocănesc”, ci, mai degrabă, la banalitate şi la comun.

Mda. Ultima chestie pe care o remarc pe la copilaşii d’o seamă cu mine. 90%, şi cred că nu e vreo exagerare grosolană, se simt poeţi filosofi, dau pe afară de înţelepciunea acumulată în nici 20 de ani de viaţă, atât de mult încât trebuie să arate asta tuturor. Şi, evident, filosofia asta se manifestă, în special, în locuri gen hi5. M-a făcut o colegă atentă, cu un paste de la un mesaj de stare (nu, status nu se traduce prin statut):

Vom face dragoste in rime imbratisate, incrucisate, pana cand toate noptile vor fi albe

Înţelegeţi ideea, da?

Eu nu. Să mă calce tramvaiul dacă înţeleg substratul profund al… ce naiba e asta, că nici rimă n-are. Ce ironie, nu? Şi chestia asta nu e singulară, o găseşti absolut peste tot, cu mici variaţiuni, de îţi vine să crezi că s-a trezit un Eminescu şi-un Minulescu în fiecare copilaş, ba şi un pic de Bacovia. Ok, nu zic nu, am avut şi eu tentative de a scrie versuri (cine n-a avut?), dar (1) sunt suficient de deştept încât să mă prind că sunt antitalent şi, (2) chiar şi aşa, nu am încercat metafore atât de abstracte că te uiţi la ele ca viţelul în calendar, de-ţi dai seama că până şi Puya, acest maestru al limbajului, are mai mult potenţial poetic. Bine, sunt mulţi care chiar scriu frumos, da’ mă amuză şi, simultan, mă plictiseşte penibilul cei care se simt poeţi dar nu le au.

Acum că am terminat cu poetul de baltă, trecem la filosoful de baltă, carele a citit filosofie şi acum dă pe afară. Cel mai mare deliciu rămâne tot combinaţia poet de baltă + hi5 = love, că acolo se manifestă aproape toţi. Asta când nu sunt preocupaţi să îşi versifice concepţiile filosofice, eventual asezonate cu puţinele, dar straşnicele, cunoştinţe de limba română. Dar, revenind: se înmulţesc filosofii, frate! Ce Nietzsche, ce Schopenhauer, ce Platon, ce Ţuţea? Toată lumea i-a citit şi îi ştie pe de rost. Nu contează că n-au înţeles, da i-au citit neică! Eu am citit Nietzschenhauer, tu vii şi vorbeşti cu mine? Păi nu ţi-e ruşine? Să vii la mine când oi fi în stare să îţi pui şi tu sub pozele de pe hi5 citate din ei, băăă! (ca paranteză, tot nu pot pricepe cum poate pune cineva nişte versuri la o descriere de poză de hi5 care are atâta legătură cu poza cât baba cu mitraliera… dar na, hipstării vor să pară culţi.)

Îmi vine să cred că mâine-poimâine o să fie până şi Puya ridicat în slăvi ca filosof de geniu, laolaltă cu d’alde Descartes. Bun, din nou, nu atac oamenii cu adevărat capabili să înţeleagă filosofia, atac tendinţa de a vulgariza asta. Eu am încercat să citesc, am stat cam prea prost cu înţelegerea, şi am renunţat. Asta nu înseamnă că nu emit constant gânduri cu privire la Dumnezeu şi rostul omului, dar asta e o dambla personală, nişte concluzii de-ale mele, pe care nu le vâr pe gâtul nimănui – evident, sunt convins că nu-s singurul.

Dar, din nou, bă copii, conştientizaţi-vă limitele! Toţi le avem, nu încercaţi să le negaţi că daţi în penibil, şi aşa se nasc poeţii şi filosofii de baltă, marii atoatecunoscători ai lumii de azi, care au trăit în 10 ani cât n-au trăit alţii în 50.

Disclaimer: varianta filosofie este acceptată de DEX, şi prefer să o folosesc din motive etimologice, asupra cărora m-a făcut atent un ilustru amic.

10 Răspunsuri to “Vulgaritatea poeziei şi a filosofiei”

  1. Ohoohooo…cunoastem poze editate cu o maiestrie de neinvidiat cu citate abisale sub ele (eventual cu tot cu titlul autorului :> ). Cunoastem, cunoastem, precum cunoastem si pretentii de mari poeti/ romancieri, de viitori filozofi. Intelegem, copiii sunt in crestere, se descopera in toata splendoarea lor care calca pe nervi. Dar asta poate doar sa imi intareasca convingerea ca nu am de ce sa renunt la asa numita mea intoleranta si la asa numitul meu aer de superioritate pe care mi le reproseaza unii. Cu ceva mai multa intoleranta la oamenii potriviti si inteligent aplicata nu am mai avea nevoie de programe ecologice. Ah!…

    As avea insa o observatie: Nietzsche, Schopenhauer, Platon si apoi….magistral…. ŢUŢEA. (da, observatia se datoreaza si unei oarecare aversiuni personale)

  2. mda…facut cacofonie..uitasem..

  3. fourtyseven Says:

    Mi se pare… dubios (:P) faptul că, deşi dai, mai mult sau mai puţin, cu parul, te sesizezi de cacofonie (care, în cele din urmă – părerea nu îmi aparţine, am aderat la ea – sunt doar nişte proiecţii ale unui neam care e mai preocupat să audă prostii decât să înţeleagă sensul).

  4. ca bine zici : de BALTA :) apropo de „belti”, dar nu numai…

  5. imi place parerea ta ion si sunt de acord :)

  6. @Ion
    Oh, oh, ce pot sa zic…lumea ma subestimeaza..8-|
    (>:) )

  7. Destul de bine zis.:)
    Defapt, foarte bine zis.
    Ar mai fi cate ceva de adaugat(idei personale in ceea ce priveste poezia/filosofia in general – si asta nu doar in cazul asa-zisilor „genii” under 20 – …sa zicem doar ca pt mine Eminescu nu era decat un tampit cu foarte multi pitici pe creier si…etc)
    Deci in ceea ce ii priveste pe cei care „se simt poeţi filosofi, dau pe afară de înţelepciunea acumulată în nici 20 de ani de viaţă, atât de mult încât trebuie să arate asta tuturor”…Give me fuel, give me fire, give me that which I desire! >:)

  8. De asemenea, trebuie puse la socoteala si comentariile de balta.

    Nu transmit nimic, dar totusi exista, le gasim la un scroll departare.

    Intr-un fel, tocmai precum comentariul acesta, dar doreai sa spun ceva pe blog, am impresia, ca altfel nu-mi atrageai atentia asupra articolului :)

  9. @Dankus..nu stiu sigur daca atunci cand spuii „comentarii de balta” te referi defapt la comentariul meu.
    Si in legatura cu ceea ce am vrut sa transmit: poezia in general mi se pare un cacat atunci cand trebuie intoarsa pe toate fetele ca sa vezi ce transmite nu stiu ce vers scris de nu stiu ce betiv tampit in nu stiu ce bar, atunci cand era beat, la ora 2 noaptea.
    De aici deriva aversiunea fata de cei care se cred filosofi si poeti si sunt mai de cacat decat betivul din bar. Daca nu gandeam asa, nu ma oboseam sa scriu nimic.
    Si in final ajungem la partea cu „Give me fuel, give me fire, give me that which I desire!”. Cred ca Ion a inteles destul de bine ce vreau sa zic.
    Scuze daca am comentat fara sa fie cazul, totusi. :)

  10. fourtyseven Says:

    un răspuns venit după aproape un an: poezie nu scrisă de vreun tâmpit în nu ştiu ce bar, ci SUS PE BAR! O! SUS PE BAR!

Lasă un răspuns

