De ce Ion nu are de gând să îşi dea doctorat

Realizez că foarte mulţi vor reacţiona la chestia asta cu un „Hăăăă? ăsta e tâmpit?” şi, într-un fel, îi înţeleg. Dar am motivele mele să nu doresc să îmi dau un doctorat (deşi subliniez, dacă îmi va cere asta serviciul de la vremea respectivă, o voi face).

Primul punct ar fi o chestie pe care mi-a zis-o tata. Dincolo de faptul că, de cele mai multe ori, ce zice tata e literă de lege, este foarte logic ce a spus, şi anume că un doctorat ar fi doar un băţ în roată. De ce? Păi, o firmă care vrea să angajeze pe cineva ar putea să te treacă cu vederea, gândind „bă, ăsta are doctorat, o să ceară o grămadă de bani, mai bine găsim pe altu’ care n-are, oricum face aceeaşi treabă”. Iar dacă firma la care mă angajez îmi va cere să îmi dau un doctorat, voi face asta.

Apoi sunt motive de genul încă trei ani băgaţi în educaţie, făcând facultatea să dureze cât gimnaziul şi liceul la un loc, sau cel economic, că un doctorat costă. Dar principalul motiv pentru care nu sunt tentat de ideea unui doctorat este faptul că, în ultimii ani, s-au înmulţit doctorii ca ciupercile după ploaie. Şi-s mulţi. Prea mulţi, părerea mea. Ajung să am o părere asemănătoare cu a lu’ Băsescu, Doamne iartă-mă, şi anume că o să fim o ţară de doctori şi că nu o să mai avem mecanici şi femei de serviciu. Iar o să îmi săriţi în cap, dar subliniez că nu este DELOC obligatoriu să vrei să ajungi foarte sus, să devii manager, şef, doctor, mai ştiu eu ce. Revenind la subiect, într-o asemenea mare de doctori, eu de ce m-aş mai băga? Oricum, practic, doctoratul meu va fi echivalent cu nişte doctorate obţinute pe bani de la fabricile de diplome, şi mândria mea personală nu îmi permite aşa ceva.

Iar altă chestie interesantă, pe care o ştiu de la o cunoştinţă care a lucrat la resurse umane, este că a primit dosare de la personaje care aveau 2-3 licenţe obţinute de la diverse facultăţi private, şi care nu ştiau o boabă din ce (se presupune că) au studiat. Aşa că sunt perfect îndreptăţit să consider că nu am nevoie să îmi dau şi eu doctorat.

Ca idee, nu ştiu dacă acei profesori pe care îi apreciez cel mai mult (şi am şi de ce) sunt doctori. De unul ştiu sigur că nu e.

11 Răspunsuri to “De ce Ion nu are de gând să îşi dea doctorat”

  1. Tu, nea Ionica, intelectual wannabe sau nu-mai-stiu-cum, nu vei putea ajunge niciodata in umbra maretiei domnului Tismaneanu care, dupa cum se stie, nu discuta decat cu cei care au doctorat. :))))

  2. Intr-un fel ai dreptate, dar cred ca un doctorat dat la o facultate cu nume valoreaza destul de mult (nu ma refer la facultatile din Romania).

  3. fourtyseven Says:

    Valorează, şi este, prin urmare, cu atât mai mult cui în sicriul carierei. :)

  4. Bai Ionica, ma dezamageste lipsa de inventivitate. Ai dat de o buturuga pe camp si nu stii cum sa treci pe langa ea.

    Pai bine mai baiatule, vrei sa-mi spui ca nu poti sa-ti omiti doctoratul in cadrul unui CV sau al unui interviu, daca tot ti-e teama ca nu te angajeaza cineva din cauza asta? Adicatelea nu spui ca esti doctor. Vezi tu cum functioneaza trebile astea? Daca esti doctor iti poti permite sa spui ca nu esti. Daca nu esti, nu prea mai ai cum.

    In fine, depinde ce vrei sa faci, ce vrei sa ajungi, dupa cum bine spuneai :) Dar la cat de revoltat esti tu, cred ca nu ti-ar conveni sa fii intr-o pozitie de pe care sa nu-ti permiti sa comentezi. Social.

  5. fourtyseven Says:

    Bun, presupunem că omit doctoratul în CV-ul de angajare… atunci de ce îl mai dau? Că n-am ce face? Şi de ce nu mi-aş permite să comentez, fie şi în lipsa unui doctorat? Că nu m-ar lua în seamă un anume domn Tismineţki?

  6. Mai Ioane…hotaraste-te… doctoratul asta e un cui in sicriul carierei sau e doar ceva inutil? Eu ti-am aratat de ce un cui in sicriul carierei poate fi doar daca nu esti indeajuns de abil. Ca iti foloseste sau nu… depinde ce vrei tu sa faci.

    Un amic are o vorba – „Un om destept poate fi prost in mod intentionat, un prost nu poate fi destept intentionat”.

  7. Ionita Alexandru Says:

    doctorat => cercetare => progres

    Ce zici, merita?
    Doctoratul nu este destinat maselor!
    Doctoratul este destinat varfurilor!

  8. fourtyseven Says:

    Tocmai asta e problema. Nu zic că aş fi eu vârf, dar au deja toate masele doctorate obţinute la Spiru Haret and co.

  9. Asta e cel mai prost articol scris de tine. Doctoratul este extrem de important si deseori face diferenta la angajare. Da, exista o gramada de retardati cu doctorate luate pe bani, dar angajatorul se uita atent si stie cine are un doctorat luat pe bune.
    Daca e sa mergem dupa principiile tale destepte, apai nici scoala nu o facem. Sau facem cei 10 ani, ca suntem obligati, si gata. Ca dupa aia ne refuza firmele. FAIL!
    Oricum, este pacat ca te limitezi numai la Romania. Eu vreau sa plec de aici cat mai repede si bine ar fi sa faci si tu la fel.

  10. fourtyseven Says:

    Nu am pretenţia că ar fi nişte principii deştepte. Oricum, de când am scris ăsta am primit foarte multe argumente în măsură să mă pună pe gânduri.

    Şi nu prea aş vrea nici eu să mă limitez la spaţiul carpato-danubiano-pontic. Doamne-ajută să prind vreo bursă în străinătate.

  11. Mai este o chestie cu doctoratul asta. Poate crea monospecializare. Am intalnit oameni de genul. Nu trebuie sa vorbesti cu ei, e suficient sa stii subiectul tezei de doctorat. Acela e subiectul spre care trag orice discutie mai lunga. Desigur, nu se aplica la toti posesorii titlului de doctor, eu pun fenomenul si pe seama ingroparii adanci a cunostiintelor variate acumulate inainte de efortul intelectual masiv centrat pe un anumit domeniu. Dar este un pericol de luat in seama!

Lasă un răspuns

