Câteva chestii despre cititul blogurilor

Disclaimer: moment în care îl imit pe Zoso, dând sfaturi despre cum se scrie şi cum nu se scrie pe blog.

Scriu din perspectiva cititorului de bloguri, am în feedreader ~15 bloguri pe care le citesc în mod constant, aşa că pot să îmi permit câteva afirmaţii despre cum se scrie pe un blog. Şi dau ca exemplu blogul meu, pe care îl scriu exact după regulile mele.

În momentul în care dau peste un blog, primul lucru pe care îl văd este tema. Şi în momentul în care văd contraste obositoare sau chestii care distrag atenţia de la scris, sau pur şi simplu schema de culori este aleasă aiurea, încep să îmi las pleata în vânt, că mi se fâlfâie de respectivul blog şi de ceea ce scrie. Pentru că, atunci când nu pot să mă concentrez la un text, nu am nici un chef să depun eforturi să îl citesc. La mine la blog am depus eu ceva eforturi să fac textul foarte uşor de citit. Nu de alta, da’ în momentul în care simt că am un mesaj de transmis, mi-ar fi ciudă să nu îl citească nimeni pentru că plicul în care se află e unsuros. Sau mai rău.

Şi încă o chestie. Tot aşa, când văd un volum mare de semne, de text, condensat într-un bloc compact, îmi obosesc şi ochii, şi mintea, încercând să urmăresc. S-a inventat pentru asta paragraful. O idee, un paragraf. Face textul „poetic” şi mai aerisit, şi mai uşor de priceput, pentru că poţi să mai iei pauze, şi din fiecare asemenea unitate să extragi o idee şi să o reţii. Un text cu paragrafe se citeşte MULT mai uşor şi mai rapid decât ceva condensat. Aşa cum, atunci când eşti într-un oraş, te simţi mai comod în zona cu spaţii mari între clădiri, cu bulevarde largi, decât în mahalaua unde stau oamenii ca sardelele.

Iar în final, regulile de ortografie nu sunt făcute de nişte indivizi aiuriţi care nu au ce face. Un text scris corect, fără messengerisme, cu punctuaţie şi majuscule la început de propoziţie, este, şi el, mai uşor de citit, deci mai atrăgător pentru ochi. Şi nu numai, pentru că transmite şi ideile mai clar. Şi nu zic să ne apucăm să vorbim pe Yahoo la fel, că acolo nu e vorba de lungi expuneri filosofice, şi ai şi limită de semne în fiecare mesaj. Dar, când scrii un e-mail, sau un articol pe blog, gândeşte-te că nu tu eşti stăpân, ci cititorul, clientul tău. Pentru că el trebuie să înţeleagă cât mai uşor ceea ce scrii. Că, altfel, închide şi îl pierzi, şi nu vrei asta. Plus că, dacă eşti obişnuit să scrii într-o limbă corectă, atunci când vezi un „nu fii prost”, sau structuri similare, ortografiate în crăci, mintea îţi face o pauză dureroasă şi îţi mai piere din cheful de a citi.

Mulţi o să zică „frate, contează ce scriu, nu cum scriu”. Da, contează şi ce scrii. Da’ dacă scrii ceva bun, măcar fă un efort supraomenesc să scrii şi frumos, că dacă nu citeşte nimeni, degeaba scrii. Şi nu cred că vrei să te înjure lumea pentru faptul că nu eşti în stare să scrii lizibil pe net.

Un răspuns to “Câteva chestii despre cititul blogurilor”

Lasă un răspuns

