Scurtă consideraţie asupra respectului între oameni

Nu sufăr oamenii care atunci când vorbesc cu tine ţi se adresează cu numele de familie. Bineînţeles că sunt liberi să ţi se adreseze cum vor, dar faptul că eu sunt liber să înjur pe cineva nu înseamnă că a face asta este o dovadă de respect pentru el. Bineînţeles că au fost situaţii în care adresarea prin numele de familie era justificată (după ce am auzit de ce). Bineînţeles că e doar o chestie personală, dar atunci când te adresezi cuiva pe numele de botez arăţi o oarecare apropiere de respectiva persoană, în sensul că îţi manifeşti respectul faţă de el în primul rând, apoi faţă de cei care i-au dat numele, de sfântul după care a fost numit (dacă există) şi, nu în ultimul rând, faţă de credinţa în care a fost botezat. Dacă te adresezi cuiva pe numele de familie, îi negi valoarea personală. În plus, dacă ne-am adresa numai pe numele de familie, ce rost ar mai avea prenumele? Poate doar o tradiţie dinaia bună de dat uitării.

Mi se pare o regulă extrem de simplă asta pentru a arăta că respecţi pe cineva. Bine, se mai pune problema că atunci când te adresezi cuiva cu prenumele, te apropii mai mult la nivel personal de respectivul. Atunci când cineva (nu mai spun cine) a refuzat în repetate rânduri să mi se adreseze pe numele mic, am decis că nu e cazul să mă consum, că dacă respectiva persoană nu mă respectă ca valoare umană, atunci nu merită nici osteneala mea, şi nici apropierea de mine. E simplu, nu mă respecţi, te consider un nimic uman. Dacă pe deasupra o mai dai şi în miştouri, atunci să nu te mire că te mai şi înjur.

Lasă un răspuns

