Despre materia de clasa a zecea

La a zecea, la termodinamică (vezi fizică) se studiază motoarele diesel şi pe benzină. Mai mult chestii de randamente şi grafice, şi o lecţie mică cu funcţionarea în linii mari. Mie mi se pare un pic degeaba. Spre exemplu, am un coleg foarte bun la fizică, şi la un moment dat a zis „de ce se deschide supapa de admisie?” la care eu, cam paralel cu fizica, am putut răspunde, apropo de mecanismul de distribuţie. Îmi tot vine în minte un scenariu.

Colegul ăsta peste 3-4 ani conducând maşina, i se opreşte în pană de motor, în câmp. Deschide capota şi se uită chinez la motor. Aparent nimic în neregulă. În afară de fişa sărită de la o bujie, pe care nu o ştie, şi trage repede concluzia. „Mmm… randamentul e 0, cred că e benzina proastă.” Şi pleacă pe jos acasă.

Dilema mea e. Ce ar fi mai necesar? O lungă trăncăneală despre randament şi chestii care nu folosesc decât viitorilor specialişti sau o lecţie mai scurtă despre funcţionarea mai generală a motorului, astfel încât tot elevul de a zecea să ştie că maşina nu are cum să meargă bine cu o fişă de bujie sărită?

(Nu săriţi, ştiu că maşinile mai vechi ştiu să meargă şi în 3 bujii.)

Lasă un răspuns

